Turcia – Impresii generale

Cred că fiecare om are stilul lui de a-şi petrece vacanţele, iar eu şi Marian suntem genul acela de turişti care vizitează foarte multe locuri într-o zi, care încearcă un pic din orice şi face o grămadă de poze. Ceea ce de obicei ne oferă o mulţime de exprienţe minunate, însă poate fi şi un pic obositor. Iar după ce ultimele 4 vacanţe ale noastre au fost cam aşa (inclusiv luna de miere) şi am trecut printr-o vară extrem de aglomerată, tot ce ne-am dorit a fost o săptămână de relaxare completă. Genul acela de vacanţă clişeu în care stai pe plajă toată ziua cu o carte bună în mână. Şi ce loc mai potrivit pentru o astfel de vacanţă decât Turcia? Deci ne-am luat pentru prima dată în viaţa noastră un ultra all inclusive şi ne-am pregătit sufleteşte pentru o săptămână de odihnă pură. Eu am şi uitat ce sonerie am la telefon.

Pentru că mai mult am stat (şi am reuşit să citesc două cărţi, ceea ce m-a făcut să-mi dau seama ce dor mi-era de citit), o să vă pot relata experienţa noastră cam în 3 articole. Acesta, unul despre micile noastre răsfăţuri şi unul despre excursia noastră la Pamukkale, că nu ne-am putut răbda.

Trebuie să vă spun că în foarte mare parte, Turcia nu a fost deloc cum mi-am imaginat-o. Nu ştiu exact ce aşteptări aveam, dar eram destul de reticentă. Am fost plăcut surprinsă de multe lucruri. Însă mai bine să le iau metodic.

Oamenii

Turcia are o tradiţie a bacşişului, deci mă cam aşteptam să nu ne bage nimeni în seamă până nu-i strecuram o bacnotă în mână. Îmi imaginam turcii ca nişte oameni înfometaţi de bani, genul ăla din bazarurile din filme care te abordează pe stradă şi nu te lasă până nu cumperi ceva. Ei bine, nu a fost chiar aşa. De fapt n-a fost aproape deloc aşa 🙂 Am întâlnit oameni drăguţi. Oameni care ne-au zâmbit înainte să le punem ceva în Tip Box-urile discret lăsate la ieşire. Sunt oameni foarte deschişi şi îţi povestesc aproape toată viaţa lor dacă stai să-i asculţi. Iar când le ziceam că suntem români se entuziasmau şi ne povesteau cât de mult iubesc ei românii, ne explicau cum au fost ei în Constanţa şi mai băgau şi-un "Hagi, Hagi" 🙂

Mai toţi vorbesc engleză, dar destul de prost, de fapt ajunsesem să vorbesc şi eu prost ca să ne putem înţelege. Dacă mergeţi într-o zonă turistică, pe lângă turci vă mai puteţi aştepta la foarte mulţi români. Am auzit mai multă română decât engleză. Spre surpinderea tuturor, eu ruşi n-am văzut, decât vreo doi.

Marea, Plaja şi Piscina

Cred că nu-i un secret faptul că într-o astfel de vacanţă mergi la bălăceală. Am observat că majoritatea preferă piscina. Hotelul nostru avea o piscină absolut superbă, cea mai frumoasă pe care am văzut-o până acum. Curată, mare, niciodată alomerată şi perfectă ca adâncime, adică exact cât să stau cu capul afară stând pe vârfuri. Şi deşi am înotat în ea destul de mult, nu am stat decât o zi pe şezlong acolo.

Eu nu am ocazia să văd marea prea des, iar cu picioarele în nisip m-am plimbat ultima dată în 2007. Deci am preferat să stau acolo, să simt briza mării, să intru în apa sărată, să sar în valuri. Într-adevăr, intrarea în mare e destul de abruptă şi nu te poţi îndepărta prea tare dacă înoţi la fel de prost ca mine. Plus că-s destul de multe pietricele de râu, care nu te deranjează chiar atât cele din apă cât cele de pe plajă. Eu însă m-am pregătit pentru asta. Nu, nu mi-am găsit papuci de apă, care probabil ar fi fost ideali, însă mi-am luat o pereche de papuci de aqua gym şi a fost perfect. Apa e foarte caldă şi plăcută în septembrie.

În rest am avut multă grijă, mi-am acoperit tot timpul părul cu ceva să nu fac insolaţie (numai bine că în Turcia nu se uită nimeni ciudat că ai o eşarfă legată în jurul capului), m-am dat cu cremă de soare constant şi ne-am ales şezlonguri la umbră şi m-am bronzat frumos fără să mă ard deloc, chiar şi la 45 de grade.

Mâncarea

O să vă zic ceva care s-ar putea să vă şocheze: mie nu mi-a plăcut baclavaua. Dar nu trebuie neapărat să-mi băgaţi în seamă părerea, până la urmă nu-mi plac în mod deosebit nici prăjiturile cu ciocolată. Eu prefer deserturi uşoare şi un pic acrişoare, iar baclavaua (sau ciocolata) e dulce şi grea. La desert mie mi-au plăcut mai mult torturile din mousse de fructe.

În schimb am gustat rahatul hand-made şi e ceva deosebit. Mi-a plăcut foarte mult kebabul, plăcintele lor cu catofi, brânză, spanac sau ciuperci (destul de asemănătoare cu palaneţul nostru cel de toate zilele), am prins chiar şi o pizza vegetariană delicioasă, am mâncat foarte mult peşte, un pic de pui, un pic de curcan şi ceva fructe de mare, în special langustine. Munţi de langustine. Asta pe lângă o tocăniţă de midii, o salată de calamari şi nişte creveţi micuţi. Deşi acum sunt un pic confuză, că eu ştiam că turcii nu prea sunt cu fructele de mare. Dar nu ne supărăm, noi suntem amatori. Apropo, langustinele sunt divine cu sosul ăla specific de cocktail. Pe lângă asta, îngheţata şi frappe-urile sunt ok. Mâncarea turcilor în general e foarte condimentată şi de multe ori picantă, deci depinde de gusturi.

Ce nu ne-au plăcut au fost băuturile. Marian s-a amuzat copios de aspectul destul de demodat al cocktailurilor, dar din punctul meu de vedere ăsta era cea mai bună parte a lor. Pentru că gustul era oribil. Ştiu că alcoolul turcesc e de proastă calitate oricum, însă sunt convinsă că un barman cât de cât priceput ar fi putut face ceva din el. Noi ne-am mulţumit cu Cuba Libre, asta după ce l-a învăţat Marian pe unul dintre ei să-l facă şi cu Mimoza, că are doar două ingrediente şi ne-am gândit că nu-i chiar rocket science. Băuturile nealcoolice n-au fost chiar aşa dezastruoase, am avut gama Pepsi cam peste tot, la micul dejun fresh de portocale, iar ceaiul turcesc e chiar bun. Deci dacă mergeţi în Turcia cereţi ceai. Ah, şi am gustat şi nişte vinuri din fructe, slab alcoolizate (7-9%) şi foarte scumpe, erau bune, dar nu prea-şi meritau banii.

Bazarul

Turcia are tot felul de tradiţii, printre care unul e bazarul. Ne-am zis să mergem şi noi să vedem unul adevărat. Ei bine, am fost destul de surprinsă şi dezamăgită. Mă aşteptam la ceva mult mai… tradiţional. În schimb era un fel de piaţă de asta de-a noastră, mai modernă, unde toate "tarabele" sunt de fapt nişte magazine mai mici. Noi am căutat în special condimente şi chiar dacă nu ne-am putut pierde printre tarabe cum mi-aş fi dorit, am găsit totuşi ceea ce căutam la preţuri bune. Turcia e clar ţara unde să mergi la cumpărături de condimente. Ne-am luat şofran, ginseng, piper roşu, sare de lămâie, ceai matcha etc. Când zic "noi" de fapt zic "Marian" că eu nu-s sigură că am voie să mă ating de ele.

În rest prin bazar sunt o grămadă de brand-uri, nişte fake-uri destul de bine făcute, cu numele corecte pe ele.

Şi cam astea au fost în mare aspectele principale în Turcia. Nu ne-a plăcut absolut deloc aeroportul din Antalya, e super înghesuit, treci prin o mie de verificări la securitate, oamenii de la check in nu îţi vorbesc în engleză, toate cafenelele ţin de aceeaşi firmă, ne-a mai întârziat şi zborul cu vreo două ore, a fost o experienţă extrem de neplăcută. Până să ajungem aici ne-a plăcut Turcia. De revenit probabil când vom avea copii, că pare ideal în sensul ăsta.

6 thoughts on “Turcia – Impresii generale

1. Mi-a placut mult ce ai scris despre turci, despre felul lor de a fi, de a se comporta cu turistii, mai ales daca acestia sunt romani. Si eu aveam aceleasi reticente. Sau mai bine sa le numesc prejudecati?
    Sunt curioasa cum a fost la Castel. 😀

2. Nu ma socheaza deloc ca nu-ti place baclavaua, pentru ca nici mie nu mi-a placut niciodata! pur si simplu e prea dulce. In rest, turcii au o bucatarie extraordinara , iar celebrul rahat turcesc cu tot felul de arome si nuci in el , este cunoscut in toata lumea si e intr-adevar un desert deosebit.

3. Hotelul mi se pare impresionant, placut, piscina frumoasa
    Inca Turcia nu e pe lista mea dar tot ce am citit pana acum mi-a starnit interesul- si ma refer la mai multe articole de pe bloguri

1. Pe mine m-au uimit toate hotelurile pe care le-am vazut in Turcia, sunt imense fata de orice alt loc in care am fost vreodata. Si desi mie mi-a placut mult hotelul si m-am simtit foarte rasfatata, am cunoscut acolo un cuplu de romani care ne-au spus ca exista si variante mult mai luxoase, deci imi si pot imagina 🙂