Funchal

Daca tot am inceput sa va povestesc despre Paradis, trebuie sa ajung si la Funchal, care este capitala Madeirei. Aici am petrecut noi o saptamana de vis.

Am aterizat pe aeroportul din Funchal undeva pe la 3 noaptea, ora Madeirei. Eram destul de obositi dupa 19 ore pe drum, insa pe drumul pana la hotel tot am cascat ochii la minunatiile Madeirei. A doua zi, imediat dupa micul dejun, ne-am hotarat sa exploram. Hotelul nostru era undeva mai aproape de ocean, asa ca privelistea din zona noastra era asta:

Cam totul in Madeira e pe principiul "sus-jos". Urci si cobori pana nu mai poti.

Am ajuns rapid pe promenada Lido, care te duce de-a lungul oceanului si iti deschide cele mai minunate privelisti, complexe balneare, localuri etc. Vegetatia e superba, n-am vazut cred nici la Gradina Botanica atatea flori si copaci la un loc. Si nu e vorba doar de numar, ci si de varietate. Si nu doar vegetatia e infloritoare, ci si fauna. Fluturi cat palma, sute de soparle… sute… nu pot sa va explic cu cata atentie paseam… si multe, multe pisici.

Momentul pe care l-am asteptat cel mai mult insa a fost acela cand ne-am apropiat in sfarsit de ocean. Prima oara cand vad un ocean. Nu-i diferit de mare, doar ca e mai rece, mai "alunecos" si mai agitat un pic.

E adevarat ca atunci cand mergi pe o insula primul lucru la care te astepti e sa te balacesti in splendoarea asta albastra, atata doar ca in Funchal nu exista plaje. Deloc. Doar stanci. Insa exista anumite locuri amenajate ca sa poti intra in ocean (dar cu atentie, ca e adanc si alunecos, eu n-am avut curajul sa ma indepartez prea tare), sau, cel mai sigur, exista complexe balneare unde sunt amenajate piscine naturale. Piscinele naturale arata ca niste… piscine… doar ca apa vine direct din ocean. Deci e fix aceeasi experienta, cu valuri, pesti si de toate, doar ca au niste scari, balustrade si e un pic mai inchis sa nu te poti aventura prea departe. Va arat niste poze, atat cu locuri amenajate direct la ocean, cat si cu piscina naturala.

Centrul nou al Funchalului era cam la 20 de minute de mers pe jos de la hotel, asa ca ne-am dedicat vreo doua zile sa-l vizitam. Aici e cam singurul loc din Madeira unde am gasit wi-fi, o gradina botanica (Jardim Municipal) superba (micuta ce-i drept, dar neasteptat de frumoasa si fix in centru), o curentie impecabila, taxi-uri galbene ca-n filme, gresie albastra specifica Portugaliei, fantani arteziene, cladiri dragute, terase etc.

Am dat peste muzeul armelor, care e chiar intr-un fel de castel si ne-am gandit sa-l vizitam. E interesant, pe langa armuri si arme au si niste plasme ce iti prezinta istoria Madeirei (plus ca ti se da un pliant la intrare), atata doar ca e mic. Foarte mic. Cam doua incaperi.

Unul dintre cele mai interesante locuri pe care le-am descoperit, de care ne-am entuziasmat ca niste copii a fost… un magazin de suveniruri. Dar nu orice magazin de suveniruri. La suprafata banal: magneti de frigider, tablouri, tot felul de chestii pictate, tesaturi etc. Cand sa iesim, suntem intrebati daca nu vrem sa mergem la subsol. La subsol ne-am simtit ca si cum tocmai descoperisem o comoara. O colectie impresionanta de bauturi, noi, vechi, vintage, de la vinurile de Madeira sau de Porto pana la lichioruri si coniacuri de toate felurile. Unele sticle valorau sute de euro. Nu doar ca ne-au lasat sa facem poze, dar ne-au si servit cu un paharel de vin de Madeira si o bucatita de "honey-cake", un produs de patiserie specific, facut cu miere. Nu stiu cu ce s-ar fi hranit zeii daca ar fi existat, dar eu as fi in stare sa pun pariu ca asta era felul intai. Ne-am cumparat si noi doua sticle de ceva (aguardente, rom, habar n-am, ceva pe acolo) cu aspectul ala vechi care il aveau sticlele prin anii '80 (eu sunt putin obsedata de secolul XX) si un set de 6 pahare, ca nu l-am putut tine pe Marian departe. Niste pahare potrivite pentru un poncha. Nu as stii sa va indrum spre locusorul asta, insa pe noi ne atragea ca un magnet, desi nici acum nu stiu cum se numeste sau pe ce strada e, noi l-am nimerit de doua ori.

Unul dintre scopurile noastre a fost sa vizitam muzeul vinului de Madeira. In Funchal exista doua astfel de muzee, dar unul era inchis pentru renovari. L-am gasit in schimb deschis pe cel de la Blandy's. Ne-am ales un tur de jumatate de ora cu ghid in engleza si a fost unul dintre cele mai interesante muzee pe care le-am vazut vreodata. Noi mergem des sa vizitam obiective turistice, muzee etc. cand suntem intr-un loc nou, dar cred ca in nicicunul de pana acum n-am invatat atat de multe lucruri ca aici. Am aflat totul despre vinul de Madeira, despre brandul premiat "Blandy's", despre variatiile de struguri, pastrare, gust, istorie… tot ce-i de stiut. Nu stiu cum a zburat o jumatate de ora. Iar turul s-a incheiat bineinteles cu o degustare. Eu intre timp m-am indragostit de vinul de Madeira, e foarte dulce si bun, parca e un vermouth, nu un vin, cu arome de caramel si vanilie. Vinul ideal pentru desert.

In rest, prin Funchal am mai descoperit parcuri si statui, un port, peisaje minunate despre care v-am mai zis, dar n-am cum sa nu repet. Ah, si Reid's, un hotel cu istorie, unde a stat si Churchill de doua ori. Care are propria lui gradina si o priveliste de nedescris.

Clar m-as mai intoarce aici. Cam de o suta de ori. Daca ar fi dupa Marian cred ca ne-am muta de tot. Multe alte poze, pe pagina de Facebook.

5 thoughts on “Funchal

1. Noi am fost in 2010 imediat dupa acele inundatii, am pus poze pe blogul meu
    Cu toate ca jumatate insula si Funchalul erau devastate, Madeira a ramas destinatia mea favorita. Chiar daca noi n-am facut baie deloc, n-am cautat acele piscina amenajate nici nu stiam de ele…..hotelul de 5 stele de langa ocean si privelistea de acolo, plimbarile zilnice, feeria locului mi-au rapit inima!

2. La ce hotel ati stat?
    Acum nu prea mai era nici o urma de la inundatii, tin minte ca in excursia prin Vest ne-a aratat ghidul o zona care fusese inundata complet, iar acum era verdeata si case, zici ca nu se intamplase nimic acolo de mii de ani.
    Intr-adevar, Madeira are un farmec al ei si noi ne-am indragostit iremediabil 😀 Abia asteptam sa ne intoarcem.
    Singurul meu regret e ca n-am vazut delfini.

3. Arata super. Desi incep sa tind sa cred ca toate hotelurile din Madeira sunt ok. Sunt invidioasa pe vederea la ocean, si noi am avut, dar nu era chiar atat de aproape. Si mie mi se mai face din cand in cand dor de mancarea de acolo :))

4. Atat de bine m-am simtit ca nu pot exprima in cuvinte. Si mereu auzeam cum se sparg valurile (cateodata chiar era furtuna ) , sufla vantul si in alta parte cred ca m-as fi plictisit dar acolo NU.
    M-.am imprietenit si cu o romanca ce lucra la hotel, era maseuza acolo. casatorita cu un arab . Mai tanar ca ea 😀